Batch #8 – BelRos

Det er tomt for øl..

Og det går jo ikke an. Så da ble ny batch planlagt og jeg havnet på en Belgisk Dubbel. Det at den er «Dubbel» betyr blant annet at den har en alkoholprosent mellom 6 – 7,6 %. En forholdsvis sterk øl dette altså.

BJCP sier dette om en Belgisk Dubbel:

«Complex, rich malty sweetness; malt may have hints of chocolate, caramel and/or toast (but never roasted or burnt aromas). Moderate fruity esters (usually including raisins and plums, sometimes also dried cherries). Esters sometimes include banana or apple. Spicy phenols and higher alcohols are common (may include light clove and spice, peppery, rose-like and/or perfumy notes). Spicy qualities can be moderate to very low. Alcohol, if present, is soft and never hot or solventy. A small number of examples may include a low noble hop aroma, but hops are usually absent. No diacetyl.»

Siden en Belgisk Dubbel ofte har en del fruktige estere i seg så tenkte jeg å prøve å fremheve disse litt ekstra ved å tilsette en generøs mengde rosiner. Aner ikke om jeg går på en smell her. Vi får se.

Vegard ville gjerne være med denne gangen og det er jo alltid hyggelig. Kombinasjonen ølbrygging, ølsmaking, Grandiosa og filmkveld er ikke å forakte.

Oppskrift:

Batch Size (fermenter): 25,00 l
Estimated OG: 1,066
Estimated FG: 1,012
Estimated Color: 26,4 EBC
Estimated IBU: 21,9 IBUs
Boil Time: 60 Minutes

Malt:

6,00 kg               Pale Malt (5,9 EBC)
0,30 kg               Crystal Malt (118,2 EBC)
0,30 kg               Munich Malt (39,4 EBC)
0,20 kg               Wheat Malt (3,9 EBC)
0,10 kg               Chocolate Malt (689,5 EBC)
0,25 kg               Light Dry Extract (15,8 EBC)

Humle:

40,00 g               Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %] – Boil 60 min
25,00 g               Hallertauer Hersbrucker [5,00 %] – Boil 30 min

Diverse:

250,00 g             Rasins (Boil 15,0 mins)
0,30 kg               Candi Sugar, Clear (1,0 EBC)
1 stk                     Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins)

Gjær:

3,0 pkg               Abbey Ale (White Labs #WLP530)

Bilder:

WP_20140208_18_17_06_Pro

Rotete? Ja. Hjemme alene? Ja.

WP_20140208_18_18_15_Pro

Kvernet malt. Coronamøllen gjør det den skal.

WP_20140208_20_45_54_Pro

Mesking er i gang og Vegard sirkulerer vørter. Sirkuleringspumpen tåler ikke temperaturer over 70 grader. Derfor må vi, under utmeskingen når temperaturen skal opp mot 80 grader, sirkulere manuelt. Skal skaffe meg en pumpe som tåler 100 grader slik at vi slipper å sirkulere manuelt de siste 10 minuttene av meskingen.

WP_20140208_21_12_49_Pro

Vi har her linet opp humle, kandisukker og spraymalt. Kandis og spraymalt tilsettes for å «juice opp» OG’en slik at ølet blir sterkere. Dette kan man også gjøre ved å bruke mer malt men maltrøret mitt er for lite.

WP_20140208_21_13_02_Pro

Ny gadget. Kjøkkenvekten jeg har er ikke nøyaktig nok til å veie opp små mengder humle så jeg skaffet meg denne for 170 kr. Den har en nøyaktighet på 0,1 gram. Gode greier.

WP_20140208_21_25_35_Pro

Under mesking og koking så er det god tid til sprette en øl eller to. Vegard er ikke vond å be.

WP_20140209_00_06_33_Pro

Vegard måler OG. Meskingen traff «spot on». Estimert OG var 1,066 og Vegard bekrefter her at oechlevekten viser 1,066.

WP_20140209_00_19_47_Pro

Koking og mesking er ferdig og øl flyttes fra kokekar til gjøringsbøtte. Når vørteren kokes så vil all oksygen forsvinne fra vørteren. Det er derfor viktig at det plasker så mye som mulig slik at vi får inn nok luft i vørteren til at gjæren kan gjøre jobben sin. Thruben (bunnfallet) som lå igjen i kokekaret inneholdt mye rosiner. Noe jeg ikke tenkte på når jeg slo det ut i vasken. Rosiner passerer PERFEKT gjennom silen i vasken. 250 gram rosiner er en effektiv måte å hindre gjennomstrømming av vann i sluker.. En flaske Jif avløpsåpner som fikk virke over natten fikset det heldigvis. Jeg er ikke en spesiell fan av å demontere avløp.

WP_20140210_22_34_25_Pro

Etter 2 dager begynte det å skumme i gjærlåsen. Stormgjæringen er i gang.

WP_20140211_18_52_49_Pro

Ops… Etter 3 dager så det slik ut. SÅ kraftig stormgjæring har jeg ikke opplevd før. Hvordan det så ut den fjerde dagen turte jeg ikke ta bilde av. Frykten for represalier fra min bedre halvdel ble for stor.

WP_20140303_21_14_22_Pro

Dette er fra tappedagen. Som  dere ser så er kjøkkenet betydelig mer ryddig. Forklaringen på det er at «kvinnsa» sitter på stua og følger antagelig med på hva vi driver med. Vi tar ingen sjanser.

WP_20140303_21_14_40_Pro

Flaskeskyller og et glass ESB.

WP_20140303_21_14_48_Pro

Fikk låne denne autoheverten av Tor. Smart. En pumper bare et par ganger med øverste delen og ølet strømmer ned i gjæringskaret. Smart.

Det ble 44 halvlitere av denne batchen som vi er godt fornøyd med. Vi tilsatte 170 gram sukker og håper på god karbonering. I skrivende stud så har ølet stått til karbonering i en uke og vi skal snart jekke den første bare for å finne ut at det ikke er noe alvorlig galt med den. Så bærer det til lagring i 3 – 4 uker. Hvis vi greier å holde oss ja. Erfaringen er  at øl blir betydelig bedre med tiden så det er verdt det. Lagring/modning er spesielt viktig på mørke og alkoholsterke øl.

WP_20140228_002

Et godt eksempel på det er Batch #3 – Prost. Jeg fant en halvliter av denne bakerst i kjøleskapet som har stått siden oktober. Den var blitt HELT klar og veldig god. Syns jeg.

Så nå gjenstår det å få på etiketter. Vi tar det samtidig som vi prøvesmaker.

6 responses to “Batch #8 – BelRos

  • Anonym

    Hei! Takk for god beskrivelse av hvordan dere laget BelRos. Jeg vurderer å sette en selv. Hvordan ble sluttresultatet etter lagring og modning?

    Mvh
    Morten Myhren

    • Bryggetid

      Heisann.

      Hyggelig og se at du er innom bloggen 🙂
      Jeg har dessverre ikke fått oppdatert den i det siste men håper at jeg blir litt mer aktiv på nyåret når jeg får isolert en bod som jeg kan brygge i.

      BelRos’en var jeg delvis fornøyd med. Hvis jeg brygger den en gang til så kommer jeg til å prøve å få FG noe høyere da det vil hjelpe på for å få litt mer kropp på den. Kanskje brukt litt carapils også for mere kropp.

      Jeg ville også kokt rosiner i kun 5 minutter istedet for 15 slik som jeg gjorde fordi jeg fikk veldig lite følelse av rosiner egentlig. Det er mulig å ikke koke de i det hele tatt men risikoen er stor for infeksjon så det vet jeg ikke om jeg tør. Har hørt at rosiner kan ha muggsopp så koking tror jeg er lurt.

      Hvilke typer har du prøvd da?

      Mvh

      Andreas

  • Anonym

    Hvilke mesketrinn kjørte du med her?

    Vurderer å brygge 50 liter av noe liknende på en Speidel.

  • Anonym

    Og hva med gjæring? 2 uker på 20 grader?

Legg igjen en kommentar

